Neste ja Aalto-yliopisto strategiseen yhteistyöhön

10.10.2018

Uusi tutkimusportfolio vahvistaa suomalaista kilpailukykyä

Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä ja Nesteen toimitusjohtaja Matti Lievonen allekirjoittivat aiesopimuksen Espoossa.

Neste ja Aalto-yliopisto ovat tänään allekirjoittaneet aiesopimuksen strategisesta yhteistyöstä ja uuden tutkimusportfolion perustamisesta. Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa suomalaista kemianteollisuuden osaamista kemiantekniikan, bio- ja kiertotalouden sekä digitalisaation alalla. Lisäksi sen on tarkoitus tukea Nesteelle tärkeitä kasvu-alueita kuten uusiutuvia tuotteita ja vähähiilisiä ratkaisuja.

“Olemme erittäin iloisia Aalto-yliopiston kanssa tehtävästä uudenlaisesta strategisesta yhteistyöstä. Sen puitteissa luotavien projektien tarkoitus on parantaa suomalaisen kemianteollisuuden ja myös koko yhteiskunnan kilpailukykyä. Suomen ehdottomia vahvuuksia ovat koulutetut osaajat ja intohimo tutkimukseen ja innovaatioiden kehittämiseen. Tämä osaaminen ja halu uudistua ovat myös Nesteen menestyksen takana”, kertoo Nesteen toimitusjohtaja Matti Lievonen.

“Yhdessä Nesteen kanssa kykenemme tunnistamaan ja ratkaisemaan monimuotoisia haasteita sekä kouluttamaan kaukonäköisiä tulevaisuuden asiantuntijoita. Olemme olleet jo pitkään kumppaneita, mutta tämä strateginen yhteistyömalli ja uusi tutkimusportfolio avaavat oven aivan uudenlaiseen tekemiseen. Odotammekin yhteistyömme kasvavan ja laajenevan merkittävästi säännöllisen ja pitkäjänteisen panostuksen myötä”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Tutkimusportfolion projektien on määrä käynnistyä vuoden 2019 alkupuoliskolla.

Lisätietoja:

Janne Laine, dekaani, Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulu, janne.laine@aalto.fi, puh. 050 465 6835
Lars Peter Lindfors, teknologiajohtaja, Neste, lars-peter.lindfors@neste.com, puh. 050 458 3605