Marita Niemelä on Kemian tekniikan korkeakoulun vuoden alumni 2018

27.08.2018

Uteliaisuus ja jatkuva oppiminen ovat Neste Engineering Solutions Oy:n teknologiajohtajaa eteenpäin vieviä voimia.

Kuva: Helena Seppälä

”Marita Niemelä on tehnyt merkittävän työuran. Lisäksi hän on ollut tiiviissä yhteydessä Kemian tekniikan korkeakouluun ja tukenut ydintoimintojamme. Hän on osallistunut aktiivisesti koulun opetukseen pitämällä luentoja ja ohjaamalla opinnäytetöitä”, kiittelee Kemian tekniikan korkeakoulun dekaani Janne Laine.

Marita Niemelä valmistui Aalto-yliopistoa edeltävästä Teknillisestä korkeakoulusta diplomi-insinööriksi vuonna 1987 ja tekniikan tohtoriksi vuonna 1997. Vuodesta 2012 hän on toiminut Aalto-yliopistossa biopolttoaineiden ja biojalostuksen dosenttina.

Marita Niemelällä on yli 25 vuoden kokemus teollisuudesta ulottuen öljynjalostuksesta kemian- ja metsäteollisuuteen.

Ajattele enemmän – tee vähemmän

”Ei minua urani alkutaipaleella aina otettu vakavasti. Minulla oli pitkät hiukset, pidin kauniita mekkoja ja käytin kynsilakkaa. Mutta opettelin perustelemaan mielipiteeni ja esittämään faktat selkeästi. Tästä opin sen, että aina voi ja pitää olla oma itsensä, mutta täytyy valmistautua siihen, että sinua haastetaan,” Niemelä sanoo.  ”Kun perehtyy asioihin huolella alusta alkaen, pääsee myöhemmin helpommalla: ajattele vähän enemmän, niin sinun tarvitsee tehdä vähän vähemmän”, hän jatkaa.

Marita Niemelällä on laaja näkemys ja kokemus energiasta, polttoaineista, teollisuuskemikaaleista ja erityistuntemusta katalyyttisistä prosesseista. Viime vuosina hän on keskittynyt bioenergian, biopolttoaineiden ja biojalostuksen uusiin teknologioihin. Vuodesta 2017 hän on ollut myös Suomen Akatemian hallituksen jäsen.

”Olen intohimoisen utelias, minua ajavat eteenpäin uuden oppiminen ja kasvaminen, niin ihmisenä kuin työelämässä. En voisi kuvitella päivää ilman jotain uutta asiaa, siihen perustuu koko urani.”

Tänä päivänä Marita Niemelällä on 600 monialaista asiantuntijaa ja insinööriä alaisenaan.

”Se tekee nöyräksi. Olen oppinut johtamaan huippuasiantuntijoita, tiimejä ja projekteja, välillä haastavissakin tilanteissa, niin että yrityksemme menestyy.  Minua motivoi eteenpäin halu vaikuttaa parhaalla mahdollisella tavalla uuden liiketoiminnan ja uusien työpaikkojen syntymiseen – siinä on kylliksi haastetta yhdelle elämälle.”

Marita Niemelän haastattelu Aalto Universiy Magazinessa nro 12/2014